Wednesday, May 21, 2008

AIC takes action to rescue independent Yemeni journalist from death penalty




بيان صحفي عاجل

منظمة المؤتمر الإسلامي الأمريكي

للاتصال: ناصر ودادي، +1.617-266-0080

منظمة المؤتمر الإسلامي الأمريكي تطالب الحكومة اليمنية بإسقاط الاتهامات المرفوعة ضد الصحفي المستقل عبد الكريم الخيواني

20 مايو/آيار 2008 – طالبت منظمة المؤتمر الإسلامي الأمريكي الحكومة اليمنية اليوم بإسقاط كافة الاتهامات الموجهة ضد الصحفي المستقل عبد الكريم الخيواني الذي يترقب غدا المثول أمام المحكمة التي قد تحكم عليه بعقوبات مشددة قد تصل إلى الإعدام.

يقول ناصر ودادي، مدير برنامج الحقوق المدنية بالمنظمة "يعد الخيواني واحد من أبرز الصحفيين المستقلين في اليمن و العالم العربي," و أضاف ودادي "لقد أغلقت الصحيفة التي يترأس تحريرها و تعرض أطفاله للضرب، و خضع هو للمسألة القضائية بسبب ما يكتبه من تحقيقات صحفية."

بينما تتمتع اليمن بقوة الحركة الإعلامية المستقلة، تستهدف الحكومة الصحفيين ذوي النزاهة و الجراءة من أمثال الخيواني، و الذي تعرض للحبس و الضرب أكثر من مرة على مدار الثلاثة أعوام الأخيرة. جدير بالذكر أن الملاحقات القضائية للصحفيين المستقلين في اليمن قد بدأت مع بداية سماح الحكومة اليمنية للرؤوس المدبرة للعمليات الإرهابية التي أستهدفت البارجة البحرية يو إس إس كول، بالتجول بحرية تامة في الشوارع طيلة أشهر و من ثم أفرجت عن معتقلين تضعهم الإف بي أي على قائمة المسجلين خطر.

صرح ودادي "عندا يسمح للإرهابيين بالتجول بحرية في الشوارع بينما يتم القبض على الصحفيين المستقلين بسبب كتاباتهم، فإن هذا نذير بتهديد خطير لحرية الصحفية," و أضاف ودادي "إن الحكومة اليمنية متساهلة مع الإرهابيين، متشددة لدرجة الوحشية مع الصحفيين. و هذا أمر غير مقبول."

قررت منظمة المؤتمر الإسلامي الأمريكي أن تستغل علاقة الشراكة التي تجمعها مع عدد من المنظمات الحقوقية الدولية، تشمل على سبيل المثال لا الحصر الجماعات المهتمة بحرية الصحافة في اليمن، في إطلاق حملة تتضمن التوقيع على التماس من أجل الخيواني. و قد وصلت التوقيعات على خطاب الالتماس الذي يجري توجيهه حاليا إلى صناع القرار الدوليين و المحليين في اليمن و المنطقة العربية و أوروبا و الولايات المتحدة إلى 750 توقيع من جميع أنحاء العالم.

يقول ودادي "يحق للخيواني و كل الصحفيين اليمنيين ممارسة واجباتهم المهنية دون الخوف من الإنتقام السياسي،" و أضاف "إننا نأمل أن تسقط الحكومة اليمنية كافة الاتهامات الموجهة إلى الخيواني و أن تنشغل باستهداف الإرهابين عوضا عن إنشغالها بما يكتبه الصحفيون."

-----------------------

منظمة المؤتمر الإسلامي الأمريكي هي منظمة مدنية غير ربحية تسعى إلى نشر التسامح و تبادل الثقافات بين المجتمعات الإسلامية و كافة شعوب الأرض. تقوم المنظمة التي تحمل شعار "الطامحون إلى الوسطية" بإطلاق مبادرات مدنية في جميع أنحاء العالم من خلال مكاتبها في واشنطن، بوسطن، مصر، و العراق.

www.aicongress.org

------------------------------------------------------------------

FOR IMMEDIATE RELEASE

American Islamic Congress

Contact: Nasser Weddady, +1.617-266-0080

American Islamic Congress Calls on Yemen to Drop Charges against Independent Journalist Abdulkarim al-Khaiwani

The American Islamic Congress today called on the Yemeni government to drop all charges against independent journalist Abdulkarim al-Khaiwani, who faces a sentencing hearing tomorrow that could result in the death penalty.

“Mr. al-Khaiwani is one of the most prominent independent reporters in Yemen and the Arab world,” said Nasser Weddady, the organization’s Civil Rights Director. “His newspaper has been closed, his website blocked, and his young children beaten. He is being persecuted solely for his investigative journalism.”

While Yemen has a vibrant independent media, the government has targeted outspoken editors like al-Khaiwani, who has been repeatedly jailed and beaten over the past three years. The prosecution of independent journalists comes as the Yemeni government has allowed the USS Cole bombing masterminds to go free for months and repeatedly released suspects on the FBI’s Most Wanted list.

“When terrorist masterminds walk free but investigative journalists get arrested, there is a serious threat to freedom of the press,” Weddady explained. “The Yemeni government has been lax with terrorists and brutal with reporters. That is unacceptable.”

The American Islamic Congress has joined an international partnership of human rights organizations, including several Yemeni press freedom groups, to launch a letter-writing campaign on al-Khaiwani’s behalf. Already, over 750 people from around the world have sent letters to Yemeni, US, and European officials about al-Khaiwani’s case.

“Al-Khaiwani and all of Yemen’s journalists are entitled to practice their profession without fear of political retribution,” said Weddady. “We hope the Yemeni government will drop all charges and target terrorists rather than journalists.”

The American Islamic Congress is a civil-rights organization promoting tolerance and the exchange of ideas among Muslims and between other peoples. With the motto “passionate about moderation,” the organization leads initiatives around the world and has offices in Washington, Boston, Egypt, and Iraq.

www.aicongress.org